ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Regulamin organizacyjny

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Regulamin Organizacyjny WORD w Warszawie

Akapit nr 1 - brak tytułu

Załącznik do uchwały Nr 1077/166/16  
Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia  12 lipca 2016 roku
zm.: uchwała nr 998/257/17 z dnia     
04  lipca 2017 roku
Regulamin Organizacyjny
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
w Warszawie
 
ROZDZIAŁ I
Postanowienia wstępne
 
§ 1.

Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, zwanego dalej „Ośrodkiem”, określa strukturę organizacyjną Ośrodka, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.
 
§ 2.

(uchylony)
 
ROZDZIAŁ II
Zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka
 
§3.

1.    Dyrektor Ośrodka, zwany dalej "Dyrektorem", jest kierownikiem Ośrodka oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.
2.    Dyrektor organizuje pracę Ośrodka oraz odpowiada za jego działalność.
3.    Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1)    podejmowanie działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Ośrodka na najwyższym poziomie;
2)    gospodarowanie mieniem Ośrodka oraz zarządzanie jego finansami;
3)    przestrzeganie dyscypliny finansowej;
4)    zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
5)    wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy oraz uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka;
6)    sprawowanie nadzoru nad pracą komórek organizacyjnych i stanowisk pracy w Ośrodku;
7)    tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka;
8)    wydawanie aktów wewnętrznych zgodnie z obowiązującym trybem;
9)    rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami;
10)    zapewnienie udostępnienia informacji publicznej;
11)    przedstawianie właściwym instytucjom i organizacjom planów finansowych, sprawozdań, wniosków inwestycyjnych itp.
4.    Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Województwa.
5.    Zastępcę Dyrektora zatrudnia i rozwiązuje z nim stosunek pracy Dyrektor w uzgodnieniu z Zarządem Województwa.  
6.    W przypadku nieobecności Dyrektora w pracy, jego prawa i obowiązki realizuje Zastępca Dyrektora, z zastrzeżeniem ust. 7.
7.    W przypadku braku możliwości pełnienia przez Dyrektora obowiązków służbowych w siedzibie Ośrodka, jego prawa i obowiązki realizuje Zastępca Dyrektora w zakresie określonym przez Dyrektora.
 
§ 4.

1.    Zastępca Dyrektora w szczególności:
1)    sprawuje nadzór nad prawidłową, terminową i zgodną z obowiązującymi przepisami prawa realizacją zadań przypisanych podległej komórce organizacyjnej;
2)    czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
3)    przestrzega i zapewnia przestrzeganie przez pracowników podległej komórki organizacyjnej przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
4)    informuje na bieżąco Dyrektora Ośrodka o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań wykonywanych przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
5)    nadzoruje prowadzenie działań inwestycyjno – remontowych, mających na celu utrzymanie infrastruktury w dobrym stanie;
6)    prowadzi  sprawy związane z realizacją zadań obronnych, w tym:
a) opracowuje i aktualizuje plany oraz inną dokumentację obronną, zgodnie z potrzebami oraz obowiązującymi przepisami prawa,
b)  reklamuje kadrę kierowniczą i pracowników realizujących zadania obronne w Ośrodku od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz przygotowuje    i prowadzi dokumentację w tym zakresie,
c)  organizuje szkolenia obronne dla kadry kierowniczej i pracowników Ośrodka,
d)  opracowuje analizy i sprawozdania z wykonania zadań obronnych,
e) współdziała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie w zakresie realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego,
f)  przygotowuje i organizuje Stały Dyżur Dyrektora Ośrodka.
2.    Zastępca Dyrektora Ośrodka pozostaje w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora Ośrodka, jest odpowiedzialny przed nim za należytą organizację pracy podległej mu komórki organizacyjnej oraz sprawne działanie i właściwe merytorycznie wykonywanie powierzonych zadań.
 
§ 5.

1.    Kierownicy kierują pracą wydziałów i są odpowiedzialni za prawidłowe i terminowe wykonanie powierzonych zadań.
2.    Kierownicy pozostają w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora Ośrodka albo Zastępcy Dyrektora.
3.    Do obowiązków i kompetencji Kierowników należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Wydziałów, w szczególności:
1)    organizowanie pracy kierowanego wydziału lub biura, w sposób zapewniający terminową realizację zadań planowych i doraźnie zleconych;
2)    opracowywanie projektów zakresów czynności oraz przydział zadań pracownikom kierowanego wydziału;
3)    sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom wydziału;
4)    czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników kierowanego wydziału;
5)    akceptowanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów przygotowanych przez pracowników kierowanego wydziału;
6)    informowanie na bieżąco bezpośredniego przełożonego – Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych kierowanemu wydziałowi;
7)    przedkładanie, odpowiednio: Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora wniosków w sprawie awansowania, nagradzania i karania pracowników kierowanego wydziału.
4.    W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez kierownika, jego prawa i obowiązki służbowe realizuje zastępca, lub w przypadku jego braku, pracownik wyznaczony przez kierownika.
 
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna Ośrodka
 
§ 6.

W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)  Wydział Administracyjno- Techniczny;                                                      AT
2)  Wydział Finansowo-Księgowy;                                                                 WFK                                     
3)  Wydział  Realizacji Egzaminów Państwowych;                                          WREP                                              
4)  Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;                              WSB
5)  Pełnomocnik Dyrektora  ds. Procesu Egzaminowania, Szkolenia i BRD;      PE
6)  Pełnomocnik  Dyrektora ds. Informatyki;                                                    PI
7)  Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Nadzoru, Skarg i Analiz;                      NA      
8)  Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i  PPoż.;                                     BHP  
9)  Wieloosobowe Stanowisko Pracy ds. Kadr, Płac i Archiwum;                      KPA   
10)  (uchylony);          
11) Oddział Terenowy w Nowym Dworze Mazowieckim.                                   WREP-ME5
 
§ 7.

1.    Dyrektorowi podlegają:
1)  Wydział Finansowo-Księgowy;                                                              
2)  Wydział  Realizacji Egzaminów Państwowych;                                               
3)  Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;        
4)  Pełnomocnik Dyrektora  ds. Procesu Egzaminowania, Szkolenia i BRD;                                 
5)  Pełnomocnik  Dyrektora ds. Informatyki;        
6)  Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Nadzoru, Skarg i Analiz;                           
7)  Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i  PPoż.;                        
8) Wieloosobowe Stanowisko Pracy ds. Kadr, Płac i Archiwum;
9) Oddział Terenowy w Nowym Dworze Mazowieckim;
2.    Zastępcy Dyrektora podlega Wydział Administracyjno-Techniczny.
 
§ 8.

Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik do Regulaminu.
 
ROZDZIAŁ IV
Zadania komórek organizacyjnych Ośrodka
 
§ 9.

Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
1)    zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;
2)    zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;
3)    opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania planu;
4)    realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;
5)    opracowywanie na potrzeby Ośrodka oraz w celu przedstawienia właściwym organom sprawozdań;
6)    udostępnianie informacji publicznej, według zasad i trybu określonego odrębnymi przepisami;
7)    przygotowywanie i sporządzanie statystyk i analiz;
8)    współdziałanie w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi w Ośrodku.
 
§ 10.

Do zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych dla funkcjonowania Ośrodka;
2) prowadzenie spraw związanych z administrowaniem nieruchomościami będącymi  własnością  Ośrodka lub użytkowanymi przez Ośrodek na innej podstawie;
3)  koordynowanie i prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych;
4) prowadzenie spraw w zakresie gospodarki materiałowej oraz nadzór nad wykorzystaniem wyposażenia Ośrodka;
5)  administrowanie zapleczem warsztatowo- garażowym;
6)  prowadzenie gospodarki samochodowej dla pojazdów egzaminacyjnych i samochodów służbowych będących własnością lub będących w dyspozycji Ośrodka;
7) prowadzenie ewidencji i kontrolowanie zużycia paliwa;
8) przygotowywanie pojazdów i placu manewrowego do egzaminowania.
 
§ 11.

1. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości, w tym ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych zgodnie z planem kont;
2) dokonywanie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń, rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym;
3) weryfikowanie dokumentów finansowych;
4) sporządzanie sprawozdań.
2. Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.
3. Główny Księgowy sprawuje nadzór nad finansami w zakresie określonym obowiązującymi przepisami, w szczególności:
1)  prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka;
2)  wykonuje dyspozycję środkami pieniężnymi;
3) dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka;
4) dokonuje wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5) sporządza okresowe i roczne analizy ekonomiczne z wykonania poszczególnych planów finansowych;
6) sporządza sprawozdania finansowe (miesięczne, kwartalne, roczne);
7) wykonuje zgodnie z kompetencjami kontrolę zarządczą oraz realizuje zalecenia organów kontroli zewnętrznej w zakresie spraw finansowo-księgowych;
8) wykonuje inne prace zlecone przez przełożonego.
 
§ 12.

Do zadań Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych należy w szczególności:
1) planowanie i realizacja egzaminów  w miejscach egzaminowania;
2) sporządzanie harmonogramów pracy i przydział egzaminatorów do miejsc egzaminowania;
3) sporządzanie i archiwizowanie protokółów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzaniem egzaminów;
4) współpracowanie z Wydziałem Finansowo-Księgowym w zakresie sprawowania nadzoru nad systemem rozliczania opłat egzaminacyjnych;
5) sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i archiwizowania nagrań z przebiegów egzaminów;
6) prowadzenia zapisów na egzaminy i szkolenia.

§ 13.

Do zadań Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
1) prowadzenie działalności szkoleniowej w obszarze zadań ustawowych Ośrodka;
2) opracowanie, wdrożenie i obsługa projektów szkoleniowych, w tym realizowanych z udziałem podmiotów
czy środków zewnętrznych, w tym środków unijnych;
3) prowadzenie dokumentacji w zakresie wszystkich prowadzonych szkoleń i projektów szkoleniowych,
ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących wymogów prawnych;
4) realizowanie zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
5) prowadzenie współpracy z Mazowiecką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz wdrażanie założeń Mazowieckiej Strategii Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
6) prowadzenie współpracy  z instytucjami szkolnymi, przedszkolnymi i stowarzyszeniami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
7) prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka.
 
§ 14.

Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Procesu Egzaminowania, Szkolenia i BRD należy w szczególności:
1)  bieżące analizowanie  aktów prawnych regulujących proces szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców, egzaminowania kandydatów na kierowców i kierowców oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami;
2)    bieżące analizowanie aktów prawnych regulujących proces szkolenia kierowców wykonujących transport drogowy, ze szczególnym uwzględnieniem ecodrivingu i ADR;
3)    analizowanie organizacji procesu egzaminowania i szkolenia w Ośrodku;
4)    przygotowywanie propozycji działań dotyczących metod poprawy jakości i wydajności procesu egzaminowania oraz organizacji szkoleń;
5)    kompleksowe analizowanie problematyki BRD ze szczególnym uwzględnieniem realizacji strategii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa mazowieckiego.
 
§ 15.

Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Informatyki należy w szczególności:
1)    sprawowanie  nadzoru nad funkcjonowaniem systemów informatycznych w Ośrodku;
2)    realizowanie koncepcji polityki bezpieczeństwa informatycznego;
3)    zabezpieczenie dostępu do zasobów informatycznych Ośrodka;
4)    zapewnienie ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku.
 
§ 16.

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Nadzoru, Skarg i Analiz  należy w szczególności:
1)    sprawowanie nadzoru nad prawidłowością przebiegu procesu egzaminowania;
2)    wypracowanie, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad przeprowadzaniem egzaminów, wiążących ustaleń dotyczących interpretacji przepisów regulujących proces egzaminowania;
3)    dokonywanie analizy wyników egzaminów w odniesieniu do egzaminatorów, instruktorów i jednostek szkolących kandydatów na kierowców;
4)    sporządzanie okresowych statystyk wyników egzaminów, w odniesieniu do poszczególnych egzaminatorów zawierających analizę zdawalności;
5)    przedstawianie Dyrektorowi Ośrodka wniosków wynikających z zestawienia wyników prowadzonego nadzoru z danymi zawartymi w okresowych statystykach;
6)    przygotowanie opinii oraz materiałów związanych z wnoszonymi skargami przez osoby egzaminowane dotyczące przebiegu  i ocen egzaminów;
7)    rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
 
§  17.

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. BHP i  PPoż. należy w szczególności:
1)    kontrolowanie warunków pracy i ochrony ppoż. we wszystkich komórkach organizacyjnych oraz sporządzanie protokołów pokontrolnych oraz okresowych analiz stanu bhp i ppoż.;
2)    opracowywanie instrukcji stanowiskowych oraz zaleceń dot. przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż.;
3)    organizowanie szkoleń nowo zatrudnionych pracowników, szkoleń okresowych w zakresie bhp i ppoż. oraz prowadzenie rejestru szkoleń pracowników i nadzór nad terminowością ich przeprowadzania;
4)  sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem pracowników w środki ochrony indywidualnej i odzież roboczą, monitorowanie norm ich zużycia, wnioskowanie o zakup ww. środków oraz prowadzenie ewidencji ich podziału dla pracowników.
 
§  18.

Do zadań Wieloosobowego Stanowiska Pracy ds. Kadr, Płac i Archiwum należy w szczególności:
1) naliczanie wynagrodzeń i innych świadczeń;
2) prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników;
3) prowadzenie ewidencji i akt osobowych pracowników;
4) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem urlopów wypoczynkowych oraz rozliczaniem czasu pracy pracowników;
5) organizowanie i prowadzenie archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz Instrukcją Archiwalną.
 
§ 19.

1.    Do zadań Oddziału Terenowego w Nowym Dworze Mazowieckim  należy  w szczególności:
1)    organizowanie egzaminów państwowych sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami;
2)    bieżące utrzymanie placu manewrowego i właściwego stanu technicznego pojazdów egzaminacyjnych;
3)    zapewnienie obsługi zgłaszających się interesantów do Oddziału Terenowego w Nowym Dworze Mazowieckim.
2.    Oddziałem Terenowym w Nowym Dworze Mazowieckim kieruje Kierownik Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych.
3.    Postanowienia § 5 i 9 stosuje się odpowiednio do Oddziału Terenowego  w Nowym Dworze Mazowieckim.
 
§ 20.

Szczegółowe zadania, kompetencje pracowników komórek organizacyjnych określają zakresy czynności, obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności opracowane przez ich bezpośrednich przełożonych, zatwierdzone przez Dyrektora.
 
ROZDZIAŁ V
Zasady obiegu dokumentów oraz podpisywania pism
 
§  21.

Obieg korespondencji w Ośrodku określa Instrukcja Kancelaryjna, uwzględniająca zasadę pełnej rejestracji i efektywnej dekretacji, tak aby zapewnić sprawny i bezpieczny obieg informacji.

§ 22.

1.    Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
1)    pisma do organów administracji publicznej;
2)    wewnętrzne akty normatywne w tym zarządzenia i instrukcje;
3)    dokumenty w sprawach stosunku pracy;
4)    dokumenty finansowe i księgowe;
5)    protokoły egzaminacyjne;
6)    zaświadczenia ukończenia kursów kwalifikacyjnych dla:
a)    kandydatów na instruktorów,
b)    kandydatów na egzaminatorów;
7)    zaświadczenia o odbyciu szkolenia kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
8)    zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z zakresu wykonywania niektórych czynności związanych z kierowaniem ruchem drogowym;
9)    świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzające ukończenie szkolenia okresowego;
10)   pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu Ośrodka.
2.    Dyrektor Ośrodka może upoważnić Zastępcę Dyrektora do załatwiania spraw, w tym podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust. 1.

§ 23.

1.    Oświadczenia woli w imieniu Ośrodka składa jednoosobowo Dyrektor lub upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
2.   Dyrektor, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, może w formie pisemnej upoważnić pracowników Ośrodka do podpisywania w swoim imieniu pism oraz dokumentów w ustalonym w upoważnieniu zakresie.
 
ROZDZIAŁ VI
Postanowienie końcowe
 
§ 24.

Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Konrad Rudnik
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2017-09-07
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Konrad Rudnik
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2017-09-07 14:28:02
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Konrad Rudnik
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2017-09-07 15:05:00
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Jacek Fogel
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2020-02-28 13:31:50
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1205 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »