Regulamin organizacyjny
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Regulamin Organizacyjny WORD w Warszawie
Akapit nr 1 - brak tytułu
Załącznik do uchwały nr 331/305/22
Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia 15.03.2022 r.
Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia 15.03.2022 r.
Regulamin Organizacyjny
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie
Rozdział 1
Postanowienie wstępne
Postanowienie wstępne
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, zwanego dalej „Ośrodkiem”, określa: strukturę organizacyjną Ośrodka, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.Rozdział 2
Kadra kierownicza
Kadra kierownicza
§ 2.
- Dyrektor Ośrodka, zwany dalej „Dyrektorem”, jest kierownikiem Ośrodka oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.
- Dyrektor organizuje pracę Ośrodka oraz odpowiada za jego działalność.
- Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
- podejmowanie niezbędnych działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Ośrodka na najwyższym poziomie;
- gospodarowanie mieniem Ośrodka oraz zarządzanie jego finansami;
- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy oraz uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka;
- sprawowanie nadzoru nad pracą komórek organizacyjnych i stanowisk pracy w Ośrodku;
- przestrzeganie dyscypliny finansowej;
- tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka;
- wydawanie aktów wewnętrznych zgodnie z obowiązującym trybem;
- przedstawianie właściwym instytucjom i organizacjom planów finansowych, sprawozdań, wniosków inwestycyjnych itp.;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- zapewnienie udostępniania informacji publicznej;
- sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w Ośrodku;
- rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212, 1997, 2269, 2328 i 2490).
§ 3.
- W przypadku nieobecności w pracy Dyrektora lub braku możliwości pełnienia przez niego obowiązków służbowych, w zakres jego praw i obowiązków wchodzi Zastępca Dyrektora.
- W przypadku nieobecności w pracy Dyrektora lub braku możliwości pełnienia przez niego obowiązków służbowych, przy jednoczesnej nieobecności Zastępcy Dyrektora, Dyrektor upoważnieniem wskazuje osobę go zastępującą i określa zakres tego zastępstwa.
- W przypadku gdy w zakres praw i obowiązków Dyrektora wchodzi Główny Księgowy, obowiązki Głównego Księgowego wykonuje osoba wskazana upoważnieniem przez Dyrektora.
§ 4.
- Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową, terminową i zgodną z obowiązującymi przepisami prawa realizacją zadań przypisywanych podległej komórce organizacyjnej;
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
- przestrzeganie i zapewnienie przestrzegania przez pracowników podległej komórki organizacyjnej przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
- sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w podległej komórce organizacyjnej;
- informowanie na bieżąco Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań wykonywanych przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań obronnych, w tym:
- opracowywanie i aktualizowanie planów oraz innej dokumentacji obronnej, zgodnie z potrzebami oraz obowiązującymi przepisami prawa,
- reklamowanie kadry kierowniczej i pracowników realizujących zadania obronne w Ośrodku od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz przygotowuje i prowadzenie dokumentacje w tym zakresie,
- organizowanie szkoleń obronnych dla kadry kierowniczej i pracowników Ośrodka,
- opracowywanie analiz i sprawozdań z wykonania zadań obronnych,
- współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie w zakresie realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego,
- przygotowywanie i organizowanie Stałego Dyżuru Dyrektora.
- Zastępca Dyrektora pozostaje w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora, jest odpowiedzialny przed nim za należytą organizację pracy podległej mu komórki organizacyjnej oraz sprawne działanie i właściwe merytorycznie wykonanie powierzonych zadań.
§ 5.
- Pracą wydziałów kierują kierownicy, z zastrzeżeniem § 12 ust. 2.
- Kierownicy oraz Główny Księgowy są odpowiedzialni za prawidłowe i terminowe wykonywanie powierzonych zadań.
- Do obowiązków i kompetencji kierowników oraz Głównego Księgowego należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania kierowanego wydziału, w szczególności:
- organizowanie pracy kierowanego wydziału, w sposób zapewniający terminową realizację zadań planowych i doraźnie zleconych;
- opracowywanie projektów zakresów czynności oraz bieżący przydział zadań pracownikom kierowanego wydziału;
- ustalanie harmonogramu pracy pracownikom kierowanego wydziału i kontrolowanie jego przestrzegania;
- kierowanie pracą podległych pracowników, w tym sprawowanie kontroli realizacji zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom;
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników kierowanego wydziału;
- akceptowanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów przygotowanych przez pracowników kierowanego wydziału;
- informowanie na bieżąco bezpośredniego przełożonego, Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora, o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych kierowanemu wydziałowi;
- przedkładanie, odpowiednio: Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora wniosków w sprawie awansowania, nagradzania i karania pracowników kierowanego wydziału lub innych wniosków związanych ze stosunkiem pracy;
- sprawowanie pieczy nad mieniem wykorzystywanym w pracy kierowanego wydziału.
Rozdział 3
Struktura organizacyjna
Struktura organizacyjna
§ 6.
- W skład Ośrodka wchodzą:
- Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych (WREP);
- Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (WSB);
- Wydział Księgowo-Kadrowo-Administracyjny (WFK);
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i PPoż. (BHP);
- Samodzielne Stanowisko ds. Obsługi Prawnej (OP).
- W Ośrodku działają:
- Inspektor Ochrony Danych (IOD);
- Pełnomocnik Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych (PIN).
§ 7.
- Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
- Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych;
- Wydział Księgowo-Kadrowo-Administracyjny;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i PPoż.;
- Samodzielne Stanowisko ds. Obsługi Prawnej;
- Inspektor Ochrony Danych;
- Pełnomocnik Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych.
- Zastępcy Dyrektora podlega Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
§ 8.
Schemat struktury organizacyjnej Ośrodka stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
Do zadań Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych należy w szczególności:
Do zadań Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. BHP i PPoż. należy w szczególności:
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Obsługi Prawnej należy świadczenie pomocy prawnej w szczególności:
Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm. 1)).
Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych należy w szczególności:
Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz w Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych
Zadania komórek organizacyjnych
§ 9.
- zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;
- opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzenie sprawozdań z wykonania planu;
- realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;
- opracowywanie na potrzeby Ośrodka oraz w celu przedstawienia właściwym organom sprawozdań, informacji, wniosków, itp.;
- przygotowywanie informacji publicznej;
- przygotowywanie i sporządzanie statystyk i analiz;
- współdziałanie w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi.
§ 10.
- planowanie i przeprowadzanie egzaminów w miejscach egzaminowania;
- sporządzanie harmonogramów pracy i przydział egzaminatorów do miejsc egzaminowania;
- sporządzanie i archiwizowanie protokołów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminów;
- sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i archiwizowania nagrań z przebiegów egzaminów;
- prowadzenie zapisów na egzaminy i szkolenia oraz biura obsługi klientów Ośrodka;
- zapewnienie, z zachowaniem zasad gospodarności i oszczędności, warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Ośrodka;
- przygotowanie pojazdów i placu manewrowego do egzaminowania;
- prowadzenie ewidencji i kontrolowanie zużycia paliwa;
- prowadzenie gospodarki samochodowej dla pojazdów egzaminacyjnych i samochodów służbowych będących własnością lub w dyspozycji Ośrodka;
- administrowanie zapleczem warsztatowo-garażowym;
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Ośrodka;
- zgłaszanie i rozliczanie szkód w mieniu Ośrodka, w tym szkód komunikacyjnych;
- prowadzenie spraw w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej.
§ 11.
- prowadzenie działalności szkoleniowej, w zakresie zadań ustawowych Ośrodka;
- opracowywanie, wdrażanie i obsługa projektów szkoleniowych;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie prowadzonych szkoleń i projektów szkoleniowych, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących wymogów prawnych;
- realizowanie zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- prowadzenie współpracy z Mazowiecką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
- prowadzenie współpracy z instytucjami oświatowymi oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- realizowanie zadań związanych z działalnością Mazowieckiego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
§ 12.
- Do zadań Wydziału Księgowo-Kadrowo-Administracyjnego należy w szczególności:
- prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości, w tym ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych zgodnie z planem kont;
- opracowywanie projektów planów finansowych;
- prowadzenie księgowości oraz sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
- terminowe uzyskiwanie przekazywanie rzetelnych informacji finansowych,
- terminowe rozliczanie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzone mienie oraz dochodzenia od nich należności,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdań oraz rozliczeń finansowych;
- należy przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów finansowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych;
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na:
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnieniu należytej ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów, sporządzanie preliminarzy i rozliczeń,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności, spłaty zobowiązań i dochodzenia roszczeń spornych,
- przestrzeganiu obowiązujących przepisów dotyczących ustalania i opłacania podatków, wynagrodzeń, składek ZUS i innych składek ubezpieczeniowych oraz świadczeń na rzecz pracowników,
- prawidłowym dysponowaniu środkami pieniężnymi na rachunku bankowym;
- dokonywanie bieżącej kontroli stanu środków finansowych i analizy wydatków;
- prowadzenie ewidencji personalnej i płacowej oraz akt osobowych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z rekrutacją, zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników;
- prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka oraz kształtowania polityki personalnej;
- prowadzenie współpracy z zakładowymi związkami zawodowymi;
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznej;
- przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
- prowadzenie spraw związanych z optymalizacją kosztów utrzymania mienia;
- prowadzenie spraw związanych z kontrolą zarządczą;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną i ubezpieczeniem mienia Ośrodka oraz zgłaszanie Dyrektorowi kradzieży lub zniszczenia tego mienia;
- prowadzenie archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Instrukcją Archiwalną.
- Wydziałem Finansowo-Kadrowo-Administracyjnym kieruje Główny Księgowy.
- Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka;
- wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka,
- kompletności i rzetelność dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- sporządzanie analiz z wykonania planu finansowego;
- sporządzanie sprawozdań finansowych (miesięcznych, kwartalnych i rocznych);
- wykonywanie zgodnie z kompetencjami kontroli zarządczej oraz realizowanie zaleceń organów kontroli zewnętrznej w zakresie spraw finansowo-księgowych.
§ 13.
- kontrolowanie warunków pracy i ochrony p.poż. na terenie Ośrodka oraz sporządzanie protokołów pokontrolnych oraz okresowych analiz stanu bhp i p.poż;
- opracowywanie instrukcji stanowiskowych oraz zaleceń dotyczących przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż.;
- organizowanie szkoleń nowozatrudnionych pracowników, szkoleń okresowych w zakresie bhp i ppoż. oraz prowadzenie rejestru szkoleń pracowników i czuwanie nad terminowością ich przeprowadzenia;
- sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem pracowników w środki ochrony indywidualnej i odzież roboczą, monitorowanie norm ich zużycia oraz wnioskowanie o zakup w/w środków i prowadzenie ewidencji ich przydziału dla pracowników;
- bieżące informowanie Dyrektora o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń.
§ 14.
- informowanie o zmianach w przepisach prawa, wyrokach oraz stanowiskach organów administracji, związanych z działalnością Ośrodka;
- przygotowywanie opinii prawnych, związanych z działalnością Ośrodka;
- przygotowywanie lub opiniowanie projektów umów zawieranych przez Ośrodek lub innych dokumentów związanych z działalnością Ośrodka;
- wykonywanie zastępstwa procesowego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi w imieniu Ośrodka w zakresie reprezentowania jego interesów;
- prowadzenie korespondencji z organami wymiaru sprawiedliwości i administracji publicznej w zakresie prowadzonych postępowań sądowych, sądowo –administracyjnych i administracyjnych.
§ 15.
§ 16.
- zapewnienie funkcjonowania systemów informatycznych w Ośrodku;
- realizowanie Polityki Bezpieczeństwa Informatycznego;
- zabezpieczenie dostępu do zasobów informatycznych Ośrodka;
- zapewnienie ochrony danych osobowych w Ośrodku;
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych;
- realizowanie zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w zakresie dostępności cyfrowej oraz dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
Rozdział 5
Zasady obiegu dokumentów oraz podpisywania pism
Zasady obiegu dokumentów oraz podpisywania pism
§ 17.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów określa instrukcja wydawana przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
- Szczegółowe zasady obiegu dokumentów księgowych określa instrukcja wydana przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
- Szczegółowe zasady wydawania zarządzeń określa instrukcja wydana przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
§ 18.
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
- pisma do organów administracji publicznej;
- wewnętrzne akty normatywne;
- dokumenty w sprawach stosunku pracy;
- dokumenty finansowe i księgowe;
- protokoły egzaminacyjne;
- dokumentacja oraz zaświadczenia o ukończenia kursów, szkoleń oraz warsztatów;
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu Ośrodka.
- Dyrektor Ośrodka może upoważnić Zastępcę Dyrektora do załatwienia spraw, w tym podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust. 1.
- Dyrektor Ośrodka może upoważnić Głównego Księgowego, kierowników wydziałów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6.
§ 19.
- Oświadczenia woli w imieniu Ośrodka składa jednoosobowo Dyrektor lub upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
- Dyrektor z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, może w formie pisemnej upoważnić pracowników Ośrodka do podpisywania w swoim imieniu pism oraz dokumentów w ustalonym w upoważnieniu zakresie.
Rozdział 6
Postanowienie końcowe
Postanowienie końcowe
§ 20.
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz w Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.
Załączniki
Pobierz dane XML Regulamin Organizacyjny WORD w Warszawie Drukuj informację Regulamin Organizacyjny WORD w Warszawie
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2020-02-10 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Jacek Fogel |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2020-02-28 14:02:07 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Krzysztof Cichocki |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2020-02-28 14:02:28 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Krzysztof Cichocki |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2022-04-01 12:28:43 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 992 raz(y) |