Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Statut

Szczegóły informacji

Statut

Informacja ogłoszona dnia 2003-09-17 19:54:02 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Załącznik Nr 6
do uchwały Nr 121/23
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 20 czerwca 2023 r.
 
Statut
 
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
w Warszawie
 
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
 
§1.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie zwany dalej „Ośrodkiem" działa w szczególności na podstawie:
  1. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn. zm.1) i przepisów wykonawczych, wydanych na jej podstawie;
  2. ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 oraz z 2023 r. poz. 760);
  3. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295);
  4. niniejszego Statutu.
 
§2.
  1. Ośrodek jest samorządową wojewódzką osobą prawną.
  2. Siedzibą Ośrodka jest miasto st. Warszawa.
  3. Nadzór nad Ośrodkiem sprawuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
 
Rozdział 2
Zakres działalności Ośrodka
 
§3.
  1. Do zadań Ośrodka należy:
    1.  współpraca z wojewódzką radą bezpieczeństwa ruchu drogowego;
    2. współpraca ze starostami przy sprawowaniu nadzoru nad szkoleniem;
    3. organizowanie egzaminów państwowych sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami;
    4. organizowanie egzaminów sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie określonym umową międzynarodową, której stroną jest Rzeczpospolita Polska;
    5. prowadzenie kursów kwalifikacyjnych;
    6. prowadzenie szkoleń okresowych;
    7. prowadzenie 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego dla egzaminatorów;
    8. prowadzenie kursów:
      1. doskonalących dla nauczycieli prowadzących zajęcia szkolne dla uczniów ubiegających się o kartę rowerową;
      2. dokształcających w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
      3. reedukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
      4. reedukacyjnych w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii;
    9. organizowanie zajęć dla uczniów ubiegających się o kartę rowerową;
    10. przekazywanie marszałkowi województwa oraz starostom informacji w zakresie statystyki zdawalności dla poszczególnych ośrodków szkolenia i instruktorów;
    11. inna niż wymieniona w pkt 6-10 działalność oświatowa w zakresie ruchu i transportu drogowego, w tym w szczególności prowadzenie kursów i szkoleń w zakresie innym niż określony w pkt 6-9.
  2. Ośrodek może wykonywać inne zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  3. Ośrodek może wykonywać działalność gospodarczą, której wyniki będą przeznaczane na działalność statutową, o której mowa w ust. 1 i 2.
 
§4.
Ośrodek przy realizacji zadań współpracuje w szczególności z:
  1. stowarzyszeniami zajmującymi się problematyką ruchu drogowego;
  2. organizatorami konkursów z zakresu praktycznej i teoretycznej wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego;
  3. innymi podmiotami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
 
Rozdział 3
Organy zarządzające i organizacja Ośrodka
 
§5.
  1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.
  2. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Zastępcy Dyrektora.
  3. Dyrektor za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z Zastępcą Dyrektora.
  4. Zgoda Zarządu Województwa Mazowieckiego na rozwiązanie stosunku pracy z Zastępcą Dyrektora nie jest wymagana w przypadku wniosku Zastępcy Dyrektora o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron. Dyrektor niezwłocznie informuje Zarząd Województwa Mazowieckiego o złożeniu wniosku.
 
§6.
  1. Dyrektor organizuje pracę Ośrodka oraz odpowiada za jego działalność.
  2. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
    1. podejmowanie niezbędnych działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Ośrodka na najwyższym poziomie;
    2. gospodarowanie mieniem Ośrodka oraz zarządzanie jego finansami;
    3. wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy oraz uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka;
    4. sprawowanie nadzoru nad pracą komórek organizacyjnych i stanowisk pracy w Ośrodku;
    5. przestrzeganie dyscypliny finansowej;
    6. tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka;
    7. wydawanie aktów wewnętrznych zgodnie z obowiązującym trybem;
    8. sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w działalności Ośrodka;
    9. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, efektywnej i skutecznej kontroli zarządczej w Ośrodku;
    10. przedstawianie właściwym instytucjom i organizacjom planów finansowych, sprawozdań, wniosków inwestycyjnych itp.
 
§7.
  1. Dyrektor, w drodze zarządzenia, nadaje Ośrodkowi Regulamin Organizacyjny, po jego zatwierdzeniu przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.
  2. Regulamin Organizacyjny określa w szczególności: strukturę organizacyjną Ośrodka, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.
 
§8.
  1. W skład Ośrodka mogą wchodzić oddziały terenowe.
  2. Oddziały terenowe Ośrodka tworzy i likwiduje Zarząd Województwa Mazowieckiego
 
Rozdział 4
Zasady gospodarki finansowej Ośrodka
 
§9.
  1. Ośrodek prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w Ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
  2. Przychodami ośrodka są wpływy pochodzące z wykonywania zadań o których mowa w § 3 ust 1 i 2 oraz z działalności o której mowa w § 3 ust. 3.
  3. Przychodem Ośrodka może być dotacja podmiotowa albo celowa udzielana z budżetu województwa, na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, niebędących działalnością gospodarczą.
  4. Ośrodek ponosi koszty z tytuły:
    1. bieżącego utrzymania Ośrodka;
    2. wykonywania zadań, o których mowa w § 3 ust.1;
    3. inwestycji związanych z działalnością ośrodka, o której mowa w § 3;
    4. działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa, w szczególności na popularyzację zasad ruchu drogowego i podnoszenie kultury jazdy kierowców, na które ośrodek przeznacza pozostałe wolne środki, niewykorzystane z tytułów, o których mowa w pkt 1-3.
  5. Składniki majątkowe nabyte w ramach pierwszego wyposażenia ośrodka tworzą jego fundusz założycielski.
  6. Ośrodek prowadzi szczegółową ewidencję przychodów i kosztów odrębnie dla:
    1. działalności związanej z prowadzeniem szkolenia lub egzaminowaniem - jako działalności oświatowej;
    2. każdej innej działalności niż określona w pkt 1.
 
§ 10.
Organem zatwierdzającym sprawozdania finansowe jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.
 
§11.
  1. Oświadczenia woli w imieniu Ośrodka składa jednoosobowo Dyrektor Ośrodka lub osoba przez niego upoważniona.
  2. Główny Księgowy Ośrodka lub osoba przez niego upoważniona, składa podpis na dokumencie dotyczącym czynności prawnej, z której wynika zobowiązanie finansowe.
 
§12.
Zaciągnięcie przez Ośrodek kredytu wymaga zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.
 
Rozdział 5
Postanowienie końcowe
 
§13.
Zmian w Statucie dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienianej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 988, 1002, 1768, 1783, 2589, 2600 i 2642 oraz z 2023 r. poz. 760.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
 
WOJEWODA MAZOWIECKI
 
Warszawa, 24 lipca 2023 r.
 
WNP-I.4131.172.2023
 
Sejmik Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 26
03-719 Warszawa
 
Rozstrzygnięcie nadzorcze
 
Na podstawie art. 82 ust. 1, w związku z art. 79 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094, z późn. zm.)
 
stwierdzam nieważność
 
uchwały nr 121/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie nadania statutów wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego, w zakresie załączników od nr 1 do nr 6 do uchwały, w odniesieniu do § 5 ust. 3 w zakresie sformułowania „za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego” i § 5 ust. 4.
 
Uzasadnienie
 
Na sesji w dniu 20 czerwca 2023 r. Sejmik Województwa Mazowieckiego podjął uchwałę Nr 121/23 w sprawie nadania statutów wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego.
 
Podstawę prawną uchwały stanowi art. 18 pkt 19 lit. f ustawy o samorządzie województwa w związku z art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn. zm.).
 
W § 5 ust. 3 i 4 załączników od 1 do 6 inkryminowanej uchwały wprowadzono następujące regulacje prawne, w identycznym brzmieniu:
 
„3. Dyrektor za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z Zastępcą Dyrektora.
4. Zgoda Zarządu Województwa Mazowieckiego na rozwiązanie stosunku pracy z Zastępcą Dyrektora nie jest wymagana w przypadku wniosku Zastępcy Dyrektora o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron. Dyrektor niezwłocznie informuje Zarząd Województwa Mazowieckiego o złożeniu wniosku.”.
 
Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 6 ustawy o samorządzie województwa, do zadań zarządu województwa należy m.in. kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym zatrudnianie i zwalnianie kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Przywołany przepis nie nadaje zarządowi województwa kompetencji do wyrażania zgody na zatrudnienie, zmianę albo rozwiązanie stosunku pracy zastępcy dyrektora wojewódzkiej jednostki organizacyjnej, bowiem wyłączne kompetencje w zakresie spraw z zakresu prawa pracy (nawiązanie, zmiana, rozwiązanie stosunku pracy) przysługują kierownikowi jednostki organizacyjnej.
 
W myśl art. 7 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530), czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art. 2 tej ustawy, a zatem także za wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne, wykonuje kierownik danej jednostki organizacyjnej. W omawianym przypadku będzie to Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
 
Wskazany wyżej przepis ma charakter normy kompetencyjnej, wobec czego nie może podlegać wykładni rozszerzającej. Nie można zatem domniemywać kompetencji innego organu w tym zakresie, w tym także w formie wprowadzenia uprawnienia do wyrażania zgody na czynności, które stanowią kompetencje kierownika. Unormowanie, o którym mowa powyżej, nie odsyła w tym zakresie do innych aktów prawnych, ani nie zawiera upoważnienia dla organów samorządu do samodzielnego poszerzania kręgu instytucji uprawnionych do udziału w czynnościach z zakresu prawa pracy. Dotyczy to zarówno kwestii związanych z kompetencjami do wyrażania zgody na zatrudnienie, zmianę albo rozwiązanie stosunku pracy zastępcy dyrektora wojewódzkiej jednostki organizacyjnej jak i innych czynności z zakresu prawa pracy nie wskazanych wyraźnie w przepisie, a związanych choćby z powierzaniem pełnienia obowiązków dyrektora takiej jednostki.
 
Prezentowane stanowisko znajduje odzwierciedlenie również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Warto w tym miejscu przywołać aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych, które odnosi się do omawianej problematyki:
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 maja 2016 r. sygn. II OSK 796/16: „nie można podzielić stanowiska, że nałożenie na dyrektora zarządu dróg wojewódzkich obowiązku uzgadniania czynności kadrowych z zarządem województwa w żadnym przypadku nie powoduje władczej ingerencji w zakres nawiązywania, rozwiązywania i zmiany stosunków pracy z pracownikami jednostki, gdyż jest raczej oczywistym, że decyzje 3 zarządu województwa w przedmiocie udzielenia albo nie udzielenia zgody na czynności z zakresu prawa pracy, podejmowane na podstawie zakwestionowanych postanowień uchwały sejmiku, będą oddziaływały na stosunki pracy na wymienionych stanowiskach, a w konsekwencji na uprawnienia pracownicze zatrudnionych na tych stanowiskach osób. Skoro przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202) zastrzegają kompetencje do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników zatrudnionych w wojewódzkiej samorządowej jednostce organizacyjnej na rzecz kierownika tej jednostki, to postanowienia uchwały upoważniające zarząd województwa do wyrażania zgody na czynności podejmowane w zakresie przez kierownika tej jednostki należy ocenić jako sprzeczne z prawem.”.
 
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z dnia 12 marca 2020 r. sygn. III SA/Lu 686/19 zajął stanowisko, że: „podjęcie przez Zarząd Województwa uchwały mającej walor uprzedniej zgody Zarządu Województwa na rozwiązanie stosunku pracy zastępcy dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego stanowi oczywiste naruszenie art. 7 pkt 4 u.p.s. oraz art. 41 ust. 2 pkt 6 u.s.w., bowiem wyłączne kompetencje w zakresie spraw z zakresu prawa pracy (nawiązanie, zmiana, rozwiązanie stosunku pracy) przysługują kierownikowi jednostki organizacyjnej. Z treści przepisu art. 41 ust. 2 pkt 6 ustawy z 1998 r. o samorządzie województwa nie wynika kompetencja zarządu województwa do zatrudniania i zwalniania zastępców kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym w szczególności do powoływania lub odwoływania zastępców dyrektorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.”.
 
Na uwagę zasługuje także Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 25 stycznia 2017 r. sygn. II SA/Bd 1041/16, zgodnie z którym: „artykuł 41 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 486 ze zm.) nie przewiduje uprawnienia zarządu województwa do powierzania pełnienia obowiązków dyrektora wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Przepis ten nie może być zatem podstawą powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego. Powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora jednostki organizacyjnej, nie wynika również z innych przepisów powszechnie obowiązującego prawa.”.
 
Wykonując swoje kompetencje prawodawcze zawarte w upoważnieniach ustawowych organy samorządu terytorialnego są obowiązane działać ściśle w granicach tych upoważnień. Nie są upoważnione ani do regulowania tego, co zostało już ustawowo uregulowane, ani też do wychodzenia poza zakres upoważnienia ustawowego, czy tym bardziej podejmowania 4 działań stojących w rażącej sprzeczności z udzielonym upoważnieniem. Takie działanie powoduje konieczność przywrócenia stanu zgodnego z prawem
 
Wziąwszy powyższe okoliczności pod uwagę, organ nadzoru stwierdza nieważność uchwały, w odniesieniu do ustaleń, wskazanych w sentencji niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego, co na mocy art. 82a ust. 1 ustawy o samorządzie województwa skutkuje wstrzymaniem jej wykonania, w tym zakresie, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia.
 
Województwu, na podstawie art. 86 ustawy o samorządzie województwa, służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego, wnoszona za pośrednictwem organu, który skarżone orzeczenie wydał.
 
wz. WOJEWODY MAZOWIECKIEGO
Sylwester Dąbrowski
I Wicewojewoda Mazowiecki
/podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Konrad Rudnik
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2003-09-17
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Krzysztof Cichocki
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2003-09-17 19:52:05
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tomasz Wronka
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2003-09-17 19:54:02
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Krzysztof Cichocki
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-09-22 10:42:19
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
6288 raz(y)