§ 1.
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, zwanego dalej „Ośrodkiem”, określa: strukturę organizacyjną Ośrodka, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.
Schemat struktury organizacyjnej Ośrodka stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych
Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;
- opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzenie sprawozdań z wykonania planu;
- realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;
- opracowywanie na potrzeby Ośrodka oraz w celu przedstawienia właściwym organom sprawozdań, informacji, wniosków, itp.;
- przygotowywanie informacji publicznej;
- przygotowywanie i sporządzanie statystyk i analiz;
- współdziałanie w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi.
Do zadań Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych należy w szczególności:
- planowanie i przeprowadzanie egzaminów w miejscach egzaminowania;
- sporządzanie harmonogramów pracy i przydział egzaminatorów do miejsc egzaminowania;
- sporządzanie i archiwizowanie protokołów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminów;
- sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i archiwizowania nagrań z przebiegów egzaminów;
- prowadzenie zapisów na egzaminy i szkolenia oraz biura obsługi klientów Ośrodka;
- zapewnienie, z zachowaniem zasad gospodarności i oszczędności, warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Ośrodka;
- przygotowanie pojazdów i placu manewrowego do egzaminowania;
- prowadzenie ewidencji i kontrolowanie zużycia paliwa;
- prowadzenie gospodarki samochodowej dla pojazdów egzaminacyjnych i samochodów służbowych będących własnością lub w dyspozycji Ośrodka;
- administrowanie zapleczem warsztatowo-garażowym;
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Ośrodka;
- zgłaszanie i rozliczanie szkód w mieniu Ośrodka, w tym szkód komunikacyjnych;
- prowadzenie spraw w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej.
Do zadań Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- prowadzenie działalności szkoleniowej, w zakresie zadań ustawowych Ośrodka;
- opracowywanie, wdrażanie i obsługa projektów szkoleniowych;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie prowadzonych szkoleń i projektów szkoleniowych, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących wymogów prawnych;
- realizowanie zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- prowadzenie współpracy z Mazowiecką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
- prowadzenie współpracy z instytucjami oświatowymi oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- realizowanie zadań związanych z działalnością Mazowieckiego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- Do zadań Wydziału Księgowo-Kadrowo-Administracyjnego należy w szczególności:
- prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości, w tym ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych zgodnie z planem kont;
- opracowywanie projektów planów finansowych;
- prowadzenie księgowości oraz sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
- terminowe uzyskiwanie przekazywanie rzetelnych informacji finansowych,
- terminowe rozliczanie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzone mienie oraz dochodzenia od nich należności,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdań oraz rozliczeń finansowych;
- należy przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów finansowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych;
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na:
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnieniu należytej ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów, sporządzanie preliminarzy i rozliczeń,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności, spłaty zobowiązań i dochodzenia roszczeń spornych,
- przestrzeganiu obowiązujących przepisów dotyczących ustalania i opłacania podatków, wynagrodzeń, składek ZUS i innych składek ubezpieczeniowych oraz świadczeń na rzecz pracowników,
- prawidłowym dysponowaniu środkami pieniężnymi na rachunku bankowym;
- dokonywanie bieżącej kontroli stanu środków finansowych i analizy wydatków;
- prowadzenie ewidencji personalnej i płacowej oraz akt osobowych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z rekrutacją, zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników;
- prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka oraz kształtowania polityki personalnej;
- prowadzenie współpracy z zakładowymi związkami zawodowymi;
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznej;
- przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
- prowadzenie spraw związanych z optymalizacją kosztów utrzymania mienia;
- prowadzenie spraw związanych z kontrolą zarządczą;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną i ubezpieczeniem mienia Ośrodka oraz zgłaszanie Dyrektorowi kradzieży lub zniszczenia tego mienia;
- prowadzenie archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Instrukcją Archiwalną.
- Wydziałem Finansowo-Kadrowo-Administracyjnym kieruje Główny Księgowy.
- Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka;
- wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka,
- kompletności i rzetelność dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- sporządzanie analiz z wykonania planu finansowego;
- sporządzanie sprawozdań finansowych (miesięcznych, kwartalnych i rocznych);
- wykonywanie zgodnie z kompetencjami kontroli zarządczej oraz realizowanie zaleceń organów kontroli zewnętrznej w zakresie spraw finansowo-księgowych.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. BHP i PPoż. należy w szczególności:
- kontrolowanie warunków pracy i ochrony p.poż. na terenie Ośrodka oraz sporządzanie protokołów pokontrolnych oraz okresowych analiz stanu bhp i p.poż;
- opracowywanie instrukcji stanowiskowych oraz zaleceń dotyczących przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż.;
- organizowanie szkoleń nowozatrudnionych pracowników, szkoleń okresowych w zakresie bhp i ppoż. oraz prowadzenie rejestru szkoleń pracowników i czuwanie nad terminowością ich przeprowadzenia;
- sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem pracowników w środki ochrony indywidualnej i odzież roboczą, monitorowanie norm ich zużycia oraz wnioskowanie o zakup w/w środków i prowadzenie ewidencji ich przydziału dla pracowników;
- bieżące informowanie Dyrektora o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Obsługi Prawnej należy świadczenie pomocy prawnej w szczególności:
- informowanie o zmianach w przepisach prawa, wyrokach oraz stanowiskach organów administracji, związanych z działalnością Ośrodka;
- przygotowywanie opinii prawnych, związanych z działalnością Ośrodka;
- przygotowywanie lub opiniowanie projektów umów zawieranych przez Ośrodek lub innych dokumentów związanych z działalnością Ośrodka;
- wykonywanie zastępstwa procesowego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi w imieniu Ośrodka w zakresie reprezentowania jego interesów;
- prowadzenie korespondencji z organami wymiaru sprawiedliwości i administracji publicznej w zakresie prowadzonych postępowań sądowych, sądowo –administracyjnych i administracyjnych.
Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.
1)).
Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie funkcjonowania systemów informatycznych w Ośrodku;
- realizowanie Polityki Bezpieczeństwa Informatycznego;
- zabezpieczenie dostępu do zasobów informatycznych Ośrodka;
- zapewnienie ochrony danych osobowych w Ośrodku;
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych;
- realizowanie zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w zakresie dostępności cyfrowej oraz dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
Rozdział 5
Zasady obiegu dokumentów oraz podpisywania pism
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów określa instrukcja wydawana przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
- Szczegółowe zasady obiegu dokumentów księgowych określa instrukcja wydana przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
- Szczegółowe zasady wydawania zarządzeń określa instrukcja wydana przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
- pisma do organów administracji publicznej;
- wewnętrzne akty normatywne;
- dokumenty w sprawach stosunku pracy;
- dokumenty finansowe i księgowe;
- protokoły egzaminacyjne;
- dokumentacja oraz zaświadczenia o ukończenia kursów, szkoleń oraz warsztatów;
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu Ośrodka.
- Dyrektor Ośrodka może upoważnić Zastępcę Dyrektora do załatwienia spraw, w tym podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust. 1.
- Dyrektor Ośrodka może upoważnić Głównego Księgowego, kierowników wydziałów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6.
- Oświadczenia woli w imieniu Ośrodka składa jednoosobowo Dyrektor lub upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
- Dyrektor z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, może w formie pisemnej upoważnić pracowników Ośrodka do podpisywania w swoim imieniu pism oraz dokumentów w ustalonym w upoważnieniu zakresie.
Rozdział 6
Postanowienie końcowe
Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz w Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.
]]>