Regulamin organizacyjny
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Regulamin Organizacyjny WORD w Warszawie
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2020-02-28 14:02:28 przez Jacek Fogel
Akapit nr - brak tytułu
Załącznik do uchwały nr 187/105/20
Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia 10 lutego 2020 r.
Regulamin Organizacyjny
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie
Rozdział 1
Postanowienie wstępne
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, zwanego dalej ,,Ośrodkiem”, określa w szczególności strukturę organizacyjną Ośrodka, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.
Rozdział 2
Zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka
§ 2.
- Dyrektor Ośrodka, zwany dalej „Dyrektorem”, jest kierownikiem Ośrodka oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.
- Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności wykonywanie przypisanych mu praw i obowiązków określonych w Statucie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, a ponadto:
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020);
- zapewnienie udostępnienia informacji publicznej.
- W przypadku nieobecności Dyrektora w pracy, jego prawa i obowiązki realizuje Zastępca Dyrektora, z zastrzeżeniem ust. 4.
- W przypadku braku możliwości pełnienia przez Dyrektora obowiązków służbowych w siedzibie Ośrodka, jego prawa i obowiązki realizuje Zastępca Dyrektora w zakresie określonym przez Dyrektora.
§ 3.
- Zastępca Dyrektora w szczególności:
- sprawuje nadzór nad prawidłową, terminową i zgodną z obowiązującymi przepisami prawa realizacją zadań przypisywanych podległej komórce organizacyjnej;
- czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
- przestrzega i zapewnia przestrzeganie przez pracowników podległej komórki organizacyjnej przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
- informuje na bieżąco Dyrektora Ośrodka o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań wykonywanych przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
- prowadzi sprawy związane z realizacją zadań obronnych, w tym:
a) opracowuje i aktualizuje plany oraz inną dokumentację obronną, zgodnie
z potrzebami oraz obowiązującymi przepisami prawa,
z potrzebami oraz obowiązującymi przepisami prawa,
b) reklamuje kadrę kierowniczą i pracowników realizujących zadania obronne
w Ośrodku od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz przygotowuje i prowadzi dokumentacje w tym zakresie,
w Ośrodku od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz przygotowuje i prowadzi dokumentacje w tym zakresie,
c) organizuje szkolenia obronne dla kadry kierowniczej i pracowników Ośrodka,
d) opracowuje analizy i sprawozdania z wykonania zadań obronnych,
e) współdziała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego
w Warszawie w zakresie realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego,
w Warszawie w zakresie realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego,
f) przygotowuje i organizuje Stały Dyżur Dyrektora Ośrodka.
- Zastępca Dyrektora Ośrodka pozostaje w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora Ośrodka, jest odpowiedzialny przed nim za należytą organizację pracy podległej mu komórki organizacyjnej oraz sprawne działanie i właściwe merytorycznie wykonanie powierzonych zadań.
§ 4.
- Pracą wydziałów kierują kierownicy, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2.
- Kierownicy są odpowiedzialni za prawidłowe i terminowe wykonywanie powierzonych zadań.
- Kierownicy pozostają w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora Ośrodka albo Zastępcy Dyrektora.
- Do obowiązków i kompetencji kierowników należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania kierowanego wydziału, w szczególności:
- organizowanie pracy kierowanego wydziału, w sposób zapewniający terminową realizację zadań planowych i doraźnie zleconych;
- opracowywanie projektów zakresów czynności oraz bieżący przydział zadań pracownikom kierowanego wydziału, ustalanie harmonogramu pracy pracownikom kierowanego wydziału i kontrola jego przestrzegania przez pracownika;
- kierowanie pracą podległych pracowników, w tym sprawowanie kontroli realizacji zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom wydziału;
- czuwaniem nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników kierowanego wydziału;
- akceptowanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów przygotowanych przez pracowników kierowanego wydziału;
- informowanie na bieżąco bezpośredniego przełożonego – Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych kierowanemu wydziałowi, w tym o przebiegu pracy pracowników kierowanego wydziału;
- przedkładanie, odpowiednio: Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora wniosków w sprawie awansowania, nagradzania i karania pracowników kierowanego wydziału lub innych wniosków związanych ze stosunkiem pracy pracowników kierowanego wydziału;
- piecza nad mieniem wykorzystywanym w pracy wydziału, kontrola sposobu korzystania z mienia przez pracowników kierowanego wydziału.
- W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez kierownika, jego prawa i obowiązki służbowe realizuje zastępca, lub w przypadku jego braku, pracownik wyznaczony przez kierownika, chyba że Dyrektor inaczej postanowi.
- Do obowiązków i kompetencji pracowników samodzielnych stanowisk pracy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania obszaru spraw związanych ze stanowiskiem, w szczególności:
- zapewnienie terminowej realizacji zadań planowych i doraźnie zleconych;
- przygotowywanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów;
- informowanie na bieżąco Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych stanowisku;
- piecza nad mieniem wykorzystywanym w pracy na stanowisku.
- W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez pracownika samodzielnego stanowiska pracy, jego prawa i obowiązki służbowe realizuje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
Rozdział 3
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 5.
- W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych (WREP);
- Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (WSB);
- Wydział Finansowo-Księgowy (WFK);
- Wydział Administracyjno-Techniczny (WAT);
- Wydział Kadr, Płac i Archiwum Zakładowego (WKPA);
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i PPoż (BHP);
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Obsługi Prawnej (OP).
- W Ośrodku działają:
- Inspektor Ochrony Danych (IOD);
- Pełnomocnik Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych (PIN).
§ 6.
- Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:
- Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych;
- Wydział Finansowo-Księgowy;
- Wydział Administracyjno-Techniczny;
- Wydział Kadr, Płac i Archiwum Zakładowego;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i PPoż;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Obsługi Prawnej;
- Inspektor Ochrony Danych;
- Pełnomocnik Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych.
- Zastępcy Dyrektora podlega Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
§ 7.
Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik do Regulaminu Organizacyjnego.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych Ośrodka
§ 8.
Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;
- opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzenie sprawozdań z wykonania planu;
- realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;
- opracowywanie na potrzeby Ośrodka oraz w celu przedstawienia właściwym organom sprawozdań, informacji, wniosków, itp.;
- przygotowywanie informacji publicznej;
- przygotowywanie i sporządzanie statystyk i analiz;
- prowadzenie współpracy w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi.
§ 9.
Do zadań Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych należy w szczególności:
- planowanie i realizacja egzaminów w miejscach egzaminowania;
- sporządzanie harmonogramów pracy i przydział egzaminatorów do miejsc egzaminowania;
- sporządzanie i archiwizowanie protokołów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminów;
- sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i archiwizowania nagrań z przebiegu egzaminów;
- prowadzenie zapisów na egzaminy i szkolenia.
§ 10.
Do zadań Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- prowadzenie działalności szkoleniowej w obszarze zadań ustawowych Ośrodka;
- opracowywanie, wdrażanie i obsługa projektów szkoleniowych, w tym realizowanych z udziałem podmiotów czy środków zewnętrznych, między innymi środków unijnych;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie wszystkich prowadzonych szkoleń i projektów szkoleniowych, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących wymogów prawnych;
- realizowanie zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- współpraca z Mazowiecką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
- prowadzenie współpracy z instytucjami oświatowymi oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- realizacja zadań związanych z działalnością Mazowieckiego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
§ 11.
1. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości, w tym ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych zgodnie z planem kont;
2) dokonywanie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń, rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym;
3) weryfikowanie dokumentów finansowych;
4) sporządzanie sprawozdań.
2. Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.
3. Główny Księgowy sprawuje nadzór nad finansami w zakresie określonym obowiązującymi przepisami, w szczególności:
1) prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka;
2) wykonuje dyspozycję środkami pieniężnymi;
3) dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka;
4) dokonuje wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5) sporządza okresowe i roczne analizy ekonomiczne z wykonania poszczególnych planów finansowych;
6) sporządza sprawozdania finansowe (miesięczne, kwartalne, roczne);
7) wykonuje zgodnie z kompetencjami kontrolę zarządczą oraz realizuje zalecenia organów kontroli zewnętrznej w zakresie spraw finansowo-księgowych;
8) wykonuje inne prace zlecone przez przełożonego.
§ 12.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego należy w szczególności:
- administrowanie całością mienia będącego we władaniu Ośrodka, bez względu na tytuł prawny, w tym budynkami, lokalami, prawami majątkowymi;
- wykonywanie okresowych przeglądów technicznych budynków i lokali, zapewnienie konserwacji mienia ruchomego;
- zapewnienie ochrony i ubezpieczenia mienia, zgłaszanie Dyrektorowi przypadków kradzieży lub zniszczenia rzeczy;
- planowanie i realizacja inwestycji, a także planowanie i przeprowadzanie remontów,
- utrzymanie mienia w czystości i porządku;
- optymalizacja kosztów utrzymania mienia;
- prowadzenie i realizacja postępowań o udzielenie zamówień publicznych, przechowywanie dokumentacji związanej z postepowaniami i realizacją umów o udzielenie zamówienia publicznego;
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznych, w tym przechowywanie dokumentacji z tym związanej;
- zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Ośrodka, organizacja sekretariatu;
- prowadzenie spraw w zakresie gospodarki materiałowej, zapewnienie materiałów biurowych i sprzętu biurowego;
- administrowanie zapleczem warsztatowo-garażowym, zapewnienie odzieży roboczej;
- prowadzenie spraw związanych z pieczęciami, stemplami i tablicami urzędowymi;
- prowadzenie gospodarki samochodowej dla pojazdów egzaminacyjnych i samochodów służbowych będących własnością lub w dyspozycji Ośrodka;
- prowadzenie ewidencji i kontrolowanie zużycia paliwa;
- przygotowanie pojazdów i placu manewrowego do egzaminowania.
§ 13.
Do zadań Wydziału Kadr, Płac i Archiwum Zakładowego należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z rekrutacją, zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników;
- prowadzenie ewidencji personalnej i płacowej oraz akt osobowych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z kontrolowaniem, udzieleniem i rozliczaniem urlopów wypoczynkowych oraz innymi absencjami pracowników;
- kontrolowanie i rozliczenie czasu pracy pracowników;
- sporządzanie sprawozdań personalnych (miesięcznych, kwartalnych i rocznych);
- prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka oraz kształtowania polityki personalnej;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą z zakładowymi związkami zawodowymi;
- organizowanie i prowadzenie archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz Instrukcją Archiwalną.
§ 14.
Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemów informatycznych w Ośrodku;
- realizowanie polityki bezpieczeństwa informatycznego;
- zabezpieczenie dostępu do zasobów informatycznych Ośrodka;
- zapewnienie ochrony danych osobowych w Ośrodku;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- sprawowanie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych mających na celu zapoznanie pracowników Ośrodka z:
- przepisami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych oraz odpowiedzialności karnej, dyscyplinarnej i służbowej za ich naruszenie, w szczególności za nieuprawnione ujawnienie informacji niejawnych,
- zasadami ochrony informacji niejawnych w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy lub pełnienia służby, z uwzględnieniem zasad zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowania ryzyka,
- sposobami ochrony informacji niejawnych oraz postępowania w sytuacjach zagrożenia dla takich informacji lub w przypadku ich ujawnienia;
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- przekazywanie, odpowiednio do ewidencji ABW lub SKW, danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742).
§ 15.
Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. 119 z 4.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2) oraz w przepisach krajowych dotyczących ochrony danych osobowych.
§ 16.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. BHP i PPoż. należy w szczególności:
- kontrolowanie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony p.poż. na terenie Ośrodka oraz sporządzanie protokołów pokontrolnych oraz okresowych analiz stanu bhp i p.poż;
- opracowywanie instrukcji stanowiskowych oraz zaleceń dot. przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż.;
- organizowanie szkoleń nowo zatrudnionych pracowników, szkoleń okresowych w zakresie bhp i ppoż. oraz prowadzenie rejestru szkoleń pracowników i nadzór nad terminowością ich przeprowadzenia;
- sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem pracowników w środki ochrony indywidualnej i odzież roboczą, monitorowanie norm ich zużycia, wnioskowanie o zakup tych środków oraz prowadzenie ewidencji ich podziału dla pracowników;
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń.
§ 17.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Obsługi Prawnej należy w szczególności:
- informowanie o zmianach w przepisach prawa lub wyrokach lub stanowiskach organów administracji związanych z działalnością Ośrodka;
- przygotowywanie opinii prawnych;
- przygotowywanie lub opiniowanie umów lub innych dokumentów prawnych;
- pomoc prawna w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym opiniowanie regulaminów;
- pomoc prawna w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych, w tym opiniowanie pod względem formalno-prawnym specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
- reprezentowanie Ośrodka w postępowaniach sądowych oraz przed organami administracji publicznej.
§ 18.
Szczegółowe zadania, kompetencje poszczególnych pracowników komórek organizacyjnych określają indywidualne zakresy czynności, obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności opracowane przez ich bezpośrednich przełożonych, zatwierdzone przez Dyrektora.
Rozdział 5
Zasady obiegu dokumentów oraz podpisywania pism
§ 19.
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
- pisma kierowane do organów administracji publicznej;
- wewnętrzne akty normatywne;
- dokumenty w sprawach dotyczących stosunku pracy;
- dokumenty finansowe i księgowe;
- protokoły egzaminacyjne;
- zaświadczenia o ukończeniu kursów, szkoleń oraz warsztatów;
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu Ośrodka.
- Dyrektor Ośrodka może upoważnić Zastępcę Dyrektora do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust.1.
- Dyrektor Ośrodka może upoważnić Głównego Księgowego, kierowników wydziałów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust.1 pkt 4-6.
§ 20.
- Oświadczenia woli w imieniu Ośrodka składa jednoosobowo Dyrektor lub upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
- Dyrektor z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, może w formie pisemnej upoważnić pracowników Ośrodka do podpisywania w jego imieniu pism oraz dokumentów, w ustalonym w upoważnieniu zakresie.
Rozdział 6
Postanowienie końcowe
§ 21.
Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.