ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Regulamin organizacyjny

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Regulamin Organizacyjny WORD w Warszawie

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2020-02-28 14:02:28 przez Jacek Fogel

Akapit nr - brak tytułu

Załącznik do uchwały nr 187/105/20
Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia 10 lutego 2020 r.
 
 
 
Regulamin Organizacyjny
Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie
 
 
Rozdział 1
Postanowienie wstępne
 
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, zwanego dalej ,,Ośrodkiem”, określa w szczególności strukturę organizacyjną Ośrodka, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.
 
 
Rozdział 2
Zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka
 
§ 2.
  1. Dyrektor Ośrodka, zwany dalej „Dyrektorem”, jest kierownikiem Ośrodka oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.
  2. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności wykonywanie przypisanych mu praw i obowiązków  określonych w Statucie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, a ponadto:
    1. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
    2. rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020);
    3. zapewnienie udostępnienia informacji publicznej.
  3. W przypadku nieobecności Dyrektora w pracy, jego prawa i obowiązki realizuje Zastępca Dyrektora, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. W przypadku braku możliwości pełnienia przez Dyrektora obowiązków służbowych w siedzibie Ośrodka, jego prawa i obowiązki realizuje Zastępca Dyrektora w zakresie określonym przez Dyrektora.
 
§ 3.
  1. Zastępca Dyrektora w szczególności:
  1. sprawuje nadzór nad prawidłową, terminową i zgodną z obowiązującymi przepisami prawa realizacją zadań przypisywanych podległej komórce organizacyjnej;
  2. czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
  3. przestrzega i zapewnia przestrzeganie przez pracowników podległej komórki organizacyjnej przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
  4. informuje na bieżąco Dyrektora Ośrodka o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań wykonywanych przez pracowników podległej komórki organizacyjnej;
  5. prowadzi sprawy związane z realizacją zadań obronnych, w tym:
a) opracowuje i aktualizuje plany oraz inną dokumentację obronną, zgodnie
z potrzebami oraz obowiązującymi przepisami prawa,
b) reklamuje kadrę kierowniczą i pracowników realizujących zadania obronne
w Ośrodku od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz przygotowuje i prowadzi dokumentacje w tym zakresie,
c) organizuje szkolenia obronne dla kadry kierowniczej i pracowników Ośrodka,
d) opracowuje analizy i sprawozdania z wykonania zadań obronnych,
e) współdziała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego
w Warszawie w zakresie realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego,
f) przygotowuje i organizuje Stały Dyżur Dyrektora Ośrodka.
  1. Zastępca Dyrektora Ośrodka pozostaje w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora Ośrodka, jest odpowiedzialny przed nim za należytą organizację pracy podległej mu komórki organizacyjnej oraz sprawne działanie i właściwe merytorycznie wykonanie powierzonych zadań.
 
§ 4.
  1. Pracą wydziałów kierują kierownicy, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2.
  2. Kierownicy są odpowiedzialni za prawidłowe i terminowe wykonywanie powierzonych zadań.
  3. Kierownicy pozostają w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora Ośrodka albo Zastępcy Dyrektora.
  4. Do obowiązków i kompetencji kierowników należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania kierowanego wydziału, w szczególności:
    1. organizowanie pracy kierowanego wydziału, w sposób zapewniający terminową realizację zadań planowych i doraźnie zleconych;
    2. opracowywanie projektów zakresów czynności oraz bieżący przydział zadań pracownikom kierowanego wydziału, ustalanie harmonogramu pracy pracownikom kierowanego wydziału i kontrola jego przestrzegania przez pracownika;
    3. kierowanie pracą podległych pracowników, w tym sprawowanie kontroli realizacji zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom wydziału;
    4. czuwaniem nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników kierowanego wydziału;
    5. akceptowanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów przygotowanych przez pracowników kierowanego wydziału;
    6. informowanie na bieżąco bezpośredniego przełożonego – Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych kierowanemu wydziałowi, w tym o przebiegu pracy pracowników kierowanego wydziału;
    7. przedkładanie, odpowiednio: Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora wniosków w sprawie awansowania, nagradzania i karania pracowników kierowanego wydziału lub innych wniosków związanych ze stosunkiem pracy pracowników kierowanego wydziału;
    8. piecza nad mieniem wykorzystywanym w pracy wydziału, kontrola sposobu korzystania z mienia przez pracowników kierowanego wydziału.
  5. W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez kierownika, jego prawa i obowiązki służbowe realizuje zastępca, lub w przypadku jego braku, pracownik wyznaczony przez kierownika, chyba że Dyrektor inaczej postanowi.
  6. Do obowiązków i kompetencji pracowników samodzielnych stanowisk pracy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania obszaru spraw związanych ze stanowiskiem, w szczególności:
    1. zapewnienie terminowej realizacji zadań planowych i doraźnie zleconych;
    2. przygotowywanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów;
    3. informowanie na bieżąco Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych stanowisku;
    4. piecza nad mieniem wykorzystywanym w pracy na stanowisku.
  7. W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez pracownika samodzielnego stanowiska pracy, jego prawa i obowiązki służbowe realizuje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
 
 
Rozdział 3
Struktura organizacyjna Ośrodka
 
§ 5.
  1. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
    1. Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych (WREP);
    2. Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (WSB);
    3. Wydział Finansowo-Księgowy (WFK);
    4. Wydział Administracyjno-Techniczny (WAT);
    5. Wydział Kadr, Płac i Archiwum Zakładowego (WKPA);
    6. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i PPoż (BHP);
    7. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Obsługi Prawnej (OP).
  2. W Ośrodku działają:
    1. Inspektor Ochrony Danych (IOD);
    2. Pełnomocnik Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych (PIN).
 
§ 6.
  1. Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:
    1. Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych;
    2. Wydział Finansowo-Księgowy;                                                       
    3. Wydział Administracyjno-Techniczny;                                           
    4. Wydział Kadr, Płac i Archiwum Zakładowego;
    5. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. BHP i PPoż;
    6. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Obsługi Prawnej;
    7. Inspektor Ochrony Danych;
    8. Pełnomocnik Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych.
  2. Zastępcy Dyrektora podlega Wydział Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
 
§ 7.
Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik do Regulaminu Organizacyjnego.
 
 
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych Ośrodka
 
§ 8.
Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
  1. zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;
  2. zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;
  3. opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzenie sprawozdań z wykonania planu;
  4. realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;
  5. opracowywanie na potrzeby Ośrodka oraz w celu przedstawienia właściwym organom sprawozdań, informacji, wniosków, itp.;
  6. przygotowywanie informacji publicznej;
  7. przygotowywanie i sporządzanie statystyk i analiz;
  8. prowadzenie współpracy w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi.
 
§ 9.
Do zadań Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych należy w szczególności:
  1. planowanie i realizacja egzaminów w miejscach egzaminowania;
  2. sporządzanie harmonogramów pracy i przydział egzaminatorów do miejsc egzaminowania;
  3. sporządzanie i archiwizowanie protokołów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminów;
  4. sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i archiwizowania nagrań z przebiegu egzaminów;
  5. prowadzenie zapisów na egzaminy i szkolenia.
 
§ 10.
Do zadań Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
  1. prowadzenie działalności szkoleniowej w obszarze zadań ustawowych Ośrodka;
  2. opracowywanie, wdrażanie i obsługa projektów szkoleniowych, w tym realizowanych z udziałem podmiotów czy środków zewnętrznych, między innymi środków unijnych;
  3. prowadzenie dokumentacji w zakresie wszystkich prowadzonych szkoleń i projektów szkoleniowych, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących wymogów prawnych;
  4. realizowanie zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  5. współpraca z Mazowiecką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
  6. prowadzenie współpracy z instytucjami oświatowymi oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  7. realizacja zadań związanych z działalnością Mazowieckiego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
 
§ 11.
1. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości, w tym ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych zgodnie z planem kont;
2) dokonywanie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń, rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym;
3)  weryfikowanie dokumentów finansowych;
4)  sporządzanie sprawozdań.
2. Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.
3. Główny Księgowy sprawuje nadzór nad finansami w zakresie określonym obowiązującymi przepisami, w szczególności:
1)  prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka;
2)  wykonuje dyspozycję środkami pieniężnymi;
3) dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka;
4) dokonuje wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5) sporządza okresowe i roczne analizy ekonomiczne z wykonania poszczególnych planów finansowych;
6) sporządza sprawozdania finansowe (miesięczne, kwartalne, roczne);
7) wykonuje zgodnie z kompetencjami kontrolę zarządczą oraz realizuje zalecenia organów kontroli zewnętrznej w zakresie spraw finansowo-księgowych;
8) wykonuje inne prace zlecone przez przełożonego.
 
§ 12.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego należy w szczególności:
  1. administrowanie całością mienia będącego we władaniu Ośrodka, bez względu na tytuł prawny, w tym budynkami, lokalami, prawami majątkowymi;
  2. wykonywanie okresowych przeglądów technicznych budynków i lokali, zapewnienie konserwacji mienia ruchomego;
  3. zapewnienie ochrony i ubezpieczenia mienia, zgłaszanie Dyrektorowi przypadków kradzieży lub zniszczenia rzeczy;
  4. planowanie i realizacja inwestycji, a także planowanie i przeprowadzanie remontów,
  5. utrzymanie mienia w czystości i porządku;
  6. optymalizacja kosztów utrzymania mienia;
  7. prowadzenie i realizacja postępowań o udzielenie zamówień publicznych, przechowywanie dokumentacji związanej z postepowaniami i realizacją umów o udzielenie zamówienia publicznego;
  8. prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznych, w tym przechowywanie dokumentacji z tym związanej;
  9. zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Ośrodka, organizacja sekretariatu;
  10. prowadzenie spraw w zakresie gospodarki materiałowej, zapewnienie materiałów biurowych i sprzętu biurowego; 
  11. administrowanie zapleczem warsztatowo-garażowym, zapewnienie odzieży roboczej;
  12. prowadzenie spraw związanych z pieczęciami, stemplami i tablicami urzędowymi;
  13. prowadzenie gospodarki samochodowej dla pojazdów egzaminacyjnych i samochodów służbowych będących własnością lub w dyspozycji Ośrodka;
  14. prowadzenie ewidencji i kontrolowanie zużycia paliwa;
  15. przygotowanie pojazdów i placu manewrowego do egzaminowania.
 
§ 13.
Do zadań Wydziału Kadr, Płac i Archiwum Zakładowego należy w szczególności:
  1. prowadzenie spraw związanych z rekrutacją, zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników;
  2. prowadzenie ewidencji personalnej i płacowej oraz akt osobowych pracowników;
  3. prowadzenie spraw związanych z kontrolowaniem, udzieleniem i rozliczaniem urlopów wypoczynkowych oraz innymi absencjami pracowników;
  4. kontrolowanie i rozliczenie czasu pracy pracowników;
  5. sporządzanie sprawozdań personalnych (miesięcznych, kwartalnych i rocznych);
  6. prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka oraz kształtowania polityki personalnej;
  7. prowadzenie spraw związanych ze współpracą z zakładowymi związkami zawodowymi;
  8. organizowanie i prowadzenie archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz Instrukcją Archiwalną.
 
§ 14.
Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Informatyki i Informacji Niejawnych należy w szczególności:
  1. sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemów informatycznych w Ośrodku;
  2. realizowanie polityki bezpieczeństwa informatycznego;
  3. zabezpieczenie dostępu do zasobów informatycznych Ośrodka;
  4. zapewnienie ochrony danych osobowych w Ośrodku;
  5. zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
  6. zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
  7. zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
  8. sprawowanie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
  9. prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych mających na celu zapoznanie pracowników Ośrodka z:
    1. przepisami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych oraz odpowiedzialności karnej, dyscyplinarnej i służbowej za ich naruszenie, w szczególności za nieuprawnione ujawnienie informacji niejawnych,
    2. zasadami ochrony informacji niejawnych w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy lub pełnienia służby, z uwzględnieniem zasad zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowania ryzyka,
    3. sposobami ochrony informacji niejawnych oraz postępowania w sytuacjach zagrożenia dla takich informacji lub w przypadku ich ujawnienia;
  10. prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  11. prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
  12. przekazywanie, odpowiednio do ewidencji ABW lub SKW, danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742).
 
§ 15.
Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. 119 z 4.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2) oraz w przepisach krajowych dotyczących ochrony danych osobowych.
 
§ 16.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. BHP i PPoż. należy w szczególności:
  1. kontrolowanie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony p.poż. na terenie Ośrodka oraz sporządzanie protokołów pokontrolnych oraz okresowych analiz stanu bhp i p.poż;
  2. opracowywanie instrukcji stanowiskowych oraz zaleceń dot. przestrzegania przepisów i zasad bhp i ppoż.;
  3. organizowanie szkoleń nowo zatrudnionych pracowników, szkoleń okresowych w zakresie bhp i ppoż. oraz prowadzenie rejestru szkoleń pracowników i nadzór nad terminowością ich przeprowadzenia;
  4. sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem pracowników w środki ochrony indywidualnej i odzież roboczą, monitorowanie norm ich zużycia, wnioskowanie o zakup tych środków oraz prowadzenie ewidencji ich podziału dla pracowników;
  5. bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia tych zagrożeń.
 
§ 17.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Obsługi Prawnej należy w szczególności:
  1. informowanie o zmianach w przepisach prawa lub wyrokach lub stanowiskach organów administracji związanych z działalnością Ośrodka;
  2. przygotowywanie opinii prawnych;
  3. przygotowywanie lub opiniowanie umów lub innych dokumentów prawnych;
  4. pomoc prawna w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym opiniowanie regulaminów;
  5. pomoc prawna w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych, w tym opiniowanie pod względem formalno-prawnym specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
  6. reprezentowanie Ośrodka w postępowaniach sądowych oraz przed organami administracji publicznej.
 
 
§ 18.
Szczegółowe zadania, kompetencje poszczególnych pracowników komórek organizacyjnych określają indywidualne zakresy czynności, obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności opracowane przez ich bezpośrednich przełożonych, zatwierdzone przez Dyrektora.
 
 
Rozdział 5
Zasady obiegu dokumentów oraz podpisywania pism
 
§ 19.
  1. Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
    1. pisma kierowane do organów administracji publicznej;
    2. wewnętrzne akty normatywne;
    3. dokumenty w sprawach dotyczących stosunku pracy;
    4. dokumenty finansowe i księgowe;
    5. protokoły egzaminacyjne;
    6. zaświadczenia o ukończeniu kursów, szkoleń oraz  warsztatów;
    7. pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu Ośrodka.
  2. Dyrektor Ośrodka może upoważnić Zastępcę Dyrektora do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust.1.
  3. Dyrektor Ośrodka może upoważnić Głównego Księgowego, kierowników wydziałów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust.1 pkt 4-6.
 
§ 20.
  1. Oświadczenia woli w imieniu Ośrodka składa jednoosobowo Dyrektor lub upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
  2. Dyrektor z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, może w formie pisemnej upoważnić pracowników Ośrodka do podpisywania w jego imieniu pism oraz dokumentów, w ustalonym w upoważnieniu zakresie.
 
 
Rozdział 6
Postanowienie końcowe
 
§ 21.
Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
 
« powrót do poprzedniej strony